Vinkkejä ruokamatkailun alueprofiilien jatkotyöstämiseen

Olet täällä

Vinkkejä ruokamatkailun alueprofiilien jatkotyöstämiseen

  1. Ruokamatkailun profilointityötä tulisi jatkokehittää alueilla mielenkiintoisen, koukuttavan tarinan muotoon. Ruokamatkailun tarina kertoo muun muassa alueen ruokakulttuurista, historiasta, perinteistä, kulttuurista ja ihmisistä. Hyvän tarinan avulla erotutaan ja tarinan ympärille voidaan rakentaa uusia ruokamatkailutuotteita. Tarinat tekevät ruokamatkailusta kiinnostavamman ja elämyksellisemmän, helposti ostettavan ne jättävät muistijäljen. Jakaminen sosiaalisessa mediassa ja uudelleen ostettavuus kasvavat. Tarinoilla vaikutetaan tunteisiin. Tarinoilla on merkitystä ennen matkaa, matkan aikana ja matkan jälkeen. Kanavat ja muodot ovat erilaisia digimaailmasta henkilökohtaiseen vuorovaikutukseen.
  2. Ruokamatkailun tarinan muotoon laadittua alueprofiilia täydennetään alueen keskeisellä 3-4 ruokamatkailuun liittyvällä kuvalla.
  3. Tuomalla esille alueiden nimisuojatuotteita  vahvistetaan ruokamatkailun profiilia etenkin kansainvälisillä markkinoilla. Järjestelmä tuo erityisesti esille tuotteen maantieteellistä alkuperää sekä perinteisyyttä.
    Nimisuojatut Maataloustuotteet ja elintarvikkeet - Marjo Särkkä-Tirkkonen
    Suomalaiset nimisuojatuotteet: Lapin Puikula, Lapin Poron liha, Lapin Poron kuivaliha, Lapin Poron kylmäsavuliha, Kitkan viisas, Puruveden muikku, Kainuun Rönttönen, Kalakukko,  Karjalanpiirakka, Sahti, Suomalainen Marjalikööri, Suomalainen Hedelmälikööri ja Suomalainen Vodka.

Esimerkkejä

  1. Etelä-Savossa on otettu käyttöön  D.O. merkintä, joka tulee englanninkielisistä sanoista Designation of Origin. Alkuperämerkki kertoo kuluttajille, ravintoloitsijoille ja kauppiaille, että tuote tai raaka-aine on valmistettu tietyllä maantieteellisellä alueella, korkeita laatukriteerejä noudattaen. D.O.-merkityt ruokatuotteet ovat saavuttaneet suurta suosiota erityisesti Etelä-ja Keski-Euroopassa. Suomessakin voidaan lähteä tälle tielle.
  2. Hyvä esimerkki kotimaan matkailijoiden mielenkiinnon herättämiseksi on Mikkelin alueen muikkutesti: Meitä muikkuja on Mikkelissä joka lähtöön. Testaa, mitkä asiat saavat juuri sinun sisäisen muikkusi heräämään, mitkä Mikkelin seudun maut ja maisemat sopivat sinulle.
  3. Ruotsi on jo vuosia sitten nimennyt alueellisia ruokalähettiläitä. Ruokakulttuurin vahvistamiseksi Turku on nimennyt vuonna 2016 Food ambassador -nimikkeellä toimivat ruokatoimittajan ja baarimestarin. Heidän tehtävänään on tuoda esille mitä Turun seudulta löytyy ruoka- ja juomakulttuurin saralla. #eatmyturku
  4. Hyvä maku, hyvä palvelu ja mainio tunnelma ovat lähtökohta viihtymiselle ja vetovoimaisuudelle. Ohjeita sopivasti noudattamalla ja laatua yhä vaan kehittämällä saadaan kohteen vetovoimaisuutta enenemään. Mutta lopulta asiakas päättää, oliko kokemus hyvä. Ja jos oli, some tykittää hyvää sanomaa pitkin maailmaa.
    Tutkimusten mukaan noin 50 %  matkailijoista on hyvien kuvien merkitys ruokamatkailun valintaprosessissa merkittävä.

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Twitter

Strategiakumppanit