RUOKA&MATKAILU tutkii: Helsinki, Tukholma ja Kööpenhamina

Olet täällä

Matkailijat saapuvat Helsinkiin nauttimaan ruokakulttuurista

Kansainvälisesti ruokamatkailu on kasvava matkailutrendi. Suomeen ja erityisesti Helsinkiin saapuvat matkailijat ovat kiinnostuneita paikallisesta ruuasta ja ruokakulttuurista.

Helsingin ruokamatkailun vetovoimatekijät verrattuna Tukholmaan ja Kööpenhaminaan -opinnäytetyö tehtiin Helsingin kaupungin omistaman kaupunkimarkkinointiyhtiön Helsinki Marketingin toimeksiantona ja sen tavoitteena oli etsiä Helsingin ruokamatkailun vetovoimatekijöitä verrattuna Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Suurten kaupunkien matkailuneuvontoihin tulee kysymyksiä päivittäin liittyen ruokaan. Matkailija haluaa tietää millaista paikallinen ruoka on ja mistä sitä saa.

Helsingissä ruokamatkailija saa tietoa Helsingin matkailuneuvonnan lisäksi MyHelsingin Internet-sivulta ja konkreettinen tutustuminen tapahtuu parhaiten järjestetyillä ruokakävelyillä. Mukaan otettavaa materiaalia on tarjolla erilaisten esitteiden ja karttojen muodossa. Matkailijoille ehdotetaan samantyylisiä aktiviteetteja matkailuneuvonnassa kaikissa kolmessa kaupungissa.

Helsingin, Tukholman ja Kööpenhaminan ruokamatkailu näyttäytyy kuluttajalle erilaisena ja eroja on paljon. Tukholmassa ja Kööpenhaminassa matkailija saa tietoa parhaiten matkailuorganisaatioiden kotisivuilta, eikä käsin kosketeltavaa materiaalia ole tarjolla. Kansainvälinen kiinnostus Pohjoismaita kohtaan on yhä suurempaa, joten on ehdottoman tärkeätä tarjota kuluttajalle ruoasta ja ruokamatkailusta materiaalia. Opinnäytetyön mukaan materiaalia kannattaa olla ravintoloiden ja kahviloiden lisäksi myös ostosmahdollisuuksista sekä muista ruokaan liittyvistä aktiviteeteista.

Myös runsas valokuvamateriaali antaa kuluttajalle mielikuvia. Helsingin vahvuutena on kuluttajalle tarjottu runsas materiaali, joka tekee ruokamatkailusta helppoa. Helsingin vahvuutena on myös hyvä palvelu, vaivaton liikkuminen ja runsas kuluttajalle tehty esitemateriaali.  
    
Opinnäytetyön tekijä suosittelee osallistumista ruokakävelylle. Ruokakävely on kaupunkikierros, jonka aikana pysähdytään maistelemaan paikallisia ruokalajeja. Matkailija saa parhaan mahdollisen informaation ruokatuotteesta, sen historiasta ja kaupungista. Neljän tunnin kävelyn aikana matkailija näkee tärkeimpiä nähtävyyksiä, maistaa monenlaista paikallista ruokaa, kuulee tarinoita, tekee mahdollisesti ostoksia ja saa vaikutteita. Kävely toimii “foodielle”parhaana mahdollisena oppituntina.
        
Lisätietoja:

Lue koko työ tästä

Kari Jääskeläinen, opinnäytteen tekijä                               
kari.an.jaaskelainen@gmail.com, p. 044 978 5740                                      

HAAGA-HELIA on yksityinen ammattikorkeakoulu, joka kouluttaa liike-elämän ja
palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkii ja kehittää näihin aloihin liittyvää osaamista ja
toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala,
johdon assistenttityö, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.
HAAGA-HELIAn 10 000 opiskelijaa luovat työelämäverkostoja jo opiskeluaikanaan. Opiskelijoita
tukee 650 työntekijän korkeatasoinen kansallinen ja kansainvälinen osaaminen.
www.haaga-helia.fi

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Twitter

Strategiakumppanit