Miksi ruokamatkailua?

Ruokamatkailu on kasvavimpia matkailun sektoreita maailmalla.  Ruoan merkitys matkailuelämyksessä kasvaa nopeasti. Ruokamatkailua ovat matkailijoiden kohtaamat paikallisuuteen ja tarinoihin perustuvat, ruokaan liittyvät elämykset. Ruoan kytkeminen vahvasti paikallisiin tuottajiin, tarinoihin ja paikalliskulttuurin tuo osaltaan mielenkiintoa kohteeseen ja vahvistaa kohteen profilointia. Nämä asiat auttavat myös matkailumarkkinoinnissa. Suomalaisille ja ulkomaisille matkailijoille kehitettävillä ruokaelämyksillä ja ruokamatkailutuotteilla on hyvä mahdollisuus parantaa ruokakulttuurin tunnettuutta ja imagoa, lisätä suomalaisen ruokamatkailun houkuttelevuutta ja sitä kautta luoda Suomi-kuvaa (esim. TEM, Matkailun tiekartta 2015-2025).

Kun Suomesta tehdään ulkomailla digitaalisia hakuja, toiseksi suosituin hakusanakokonaisuus on Visit Finlandin vuonna 2015 teettämän laajan, kansainvälisen, Bloom Consultingin tekemän tutkimuksen mukaan paikallinen ruokakulttuuri. Ensimmäisinä tulivat luontoon liittyvät asiat.

Visit Finlandin toisen, ”Modernit humanistit ja matkustaminen Suomeen”- tutkimuksen mukaan hyvään kulttuurilomaan kuuluu oleellisesti paikalliseen ruokakulttuuriin tutustuminen sekä paikallinen elämäntapa. FoodTravelMonitor2016 –tutkimusraportin mukaan 81% ulkomaisista vastaajista koki, että ruoka-/juomakokemus auttaa paremmin ymmärtämään paikallista kulttuuria. On selvää ja kiistatonta, että matkailussa kulttuuri ja sen keskeisenä osana ruokakulttuuri ovat yhä keskeisemmässä roolissa vetovoimatekijöinä.

Ruoka tulee saada yhä tärkeämmäksi ja elämyksellisemmäksi osaksi Suomen matkailua. Suomen matkailun kilpailukyvyn takia ruokamatkailun kehittämiseen tulee panostaa. Kilpailemme kovassa sarjassa, vaaditaan yhteistyötä! Mitä useampi kokki sen maukkaampi soppa!

Ruokamatkailua on maukas ravintolaruokailu, totta kai. Mutta myös katuruoka, torit, kauppahallit, erikoismyymälät, viinitilat, juustolat. Matkailija poimii metsästä, kalastaa, on mukana tekemässä ja kokemassa. Tärkeinä mausteina ovat tarinat, niistä jää iso muistijälki.

Keväällä 2018 toteutetaan ruokamatkailun tarinallistamiseen liittyvät työpajat kullakin matkailun suuralueella (4 aluetta). Hankkeen rahoittajina ovat OKM (Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen –rahoitus ja Haaga-Helia amk).

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Twitter

Strategiakumppanit