Kärkituotteet

Olet täällä

Hungry for kärkituotteet

Ruokamatkailustrategian lähtökohtana on, että ruokamatkailua Suomessa kehitetään kärkituotevetoisesti. Tärkeimmät toimenpiteet olivat tuotesuosituksien laatiminen, vuosina Ruokamatkailukilpailun järjestäminen 2015 ja 2017 sekä ruokamatkailun kärkituotteiden valinta.

Ruokamatkailun tuotteiden kehittämiseen strategissa määriteltiin kolme painopiste-aluetta. 

Taste of place

Suomalainen ruoka on persoonallista ja ruokailussa huomaa alueelliset erot. Tarjoamme ylpeästi Karjalassa karjalaista ja Lapissa lappilaista ruokaa. Arkisten ja jopa outojen suomalaisten asioiden tuotteistaminen on mahdollisuus. Maassamme kohtaavat itä ja länsi ja molempien vaikutus on tärkeä osa ruokakulttuuriamme.

Pure pleasure

Suomessa koettavat vahvat luontokokemukset saavat tukea puhtaasta ruoastamme. Revontuliruokailu, ruokailu merellä, järvellä, rannalla tai tunturin laella ovat kaikki suomalaisia ruokakokemuksia. Euroopan puhtaimmat raaka-aineet, puhdas vesi ja ilma, arktisen valoilmaston raaka-aineisiin tuomat aromit ja flavonoidit, luomu- ja lähiruoka sekä korkealaatuinen elintarviketeollisuus, tuottavat terveellistä ruokaa myös erityisruokavalioiden tarpeeseen. Suomen luonnon antimet itse kerättynä ja valmistettuna antavat mahdollisuuksia ainutlaatuisiin, osallistaviin, mieltä ja ruumista ravitseviin elämyksiin.

Cool and creative from Finland

Suomessa on kansainvälisesti tunnustettuja tähtikokkeja, mutta myös uusia, innovatiivisia ruokailukokemuksia. Ravintolapäivä, Taste of Helsinki, Flow Festival ja suomalainen katuruoka ovat jo nostaneet Suomen ruokatrendien luojaksi.  Suomen matkailussa voidaankin hyödyntää omaleimaisia ruokailmiöitä ja kärkituotteita osana kansainvälistä Nordic Kitchen-trendiä.

Uusia ruokailmiöitä tulee jatkossa ideoida, rakentaa ja hyödyntää. Eli pelkästään ruoasta voidaan kehittää matkailutuote, voimme olla kiinnostavia myös puhtaille ruokamatkailijoille, ns. foodiet. 

Tuotesuositukset »

Ruokamatkailukilpailu »

Ruokamatkailun kärkituotteet »

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Twitter

Strategiakumppanit