Suomen ruokamatkailustrategian jalkautusvaiheen keskeisiä toimenpiteitä
Ruokamatkailun kehittämiseen laadittiin tuotesuositukset yhteistyössä Visit Finlandin teema- ja kärkihanke vastaavien kanssa.
Syksyllä 2015 valmisteltiin ruokamatkailun työpajojen modulaarinen konsepti. Työpajojen muoto rakentui seuraavanlaiseksi:
- Ruokamatkailustrategia pähkinänkuoressa
- Suomen huippuja, Ruokamatkailukilpailun satoa
- Kolme minuuttia ruokamatkailun trendeistä What is cooking?
- Ruokamatkailun asiakkaita ja tarpeita - Who is Hungry for Finland?
- Ruokamatkailun alueprofiili
- Ruokamatkailun ”kattaus”
- Miten tästä eteenpäin? Osallistujien ja alueen toimenpiteet ruokamatkailun kehittämiseksi
Työpajojen osallistujat saivat ruokamatkailun tuotesuositukset sekä Evästä matkailuun ruokamatkailun kehittämisen työkirjan.
What is cooking? kokonaisuuteen koottiin opintomatkojen antia. Sekä Kööpenhaminan että Islannin ruokamatkailutapahtumia voi suositella opintomatkan kohteeksi.
Ruokamatkailun työpajoja toteutettiin yhteensä 13 ja osallistujia pajoissa oli noin 300. Työpajoissa oli sekä yrittäjiä että alueen kehittämisen koordinaattoreita, joille osaltaan kuuluu toimenpiteiden jatkotyöstö yhteistyössä yrittäjien kanssa. Työpajoista laadittiin yhteenveto joka toimitettiin kaikille osallistujille.
Suomen ruokamatkailun markkinointiin ja myyntiin tuotettiin ruokamatkailun yhtenäinen tarina videon ja esitteen muodossa. Nämä materiaalit ovat kaikkien toimijoiden käytössä. Visit Finlandin Hungry for Finland sivusto rakentuu ruokamatkailun videosta, esitetekstistä, kuvista ja artikkeleista. Sivulta ohjataan My Stay – kokonaisuuteen, josta löytyvät ruokamatkailun kärkituotteet.