Hungry for Finland tutkii: Yrittäjien kokemuksia ruokamatkailusta Pirkanmaalla kesällä 2020

Olet täällä

Valokuva: Helsinki Marketing, Julia Kivelä

Millaisia keinoja Tampereen alueen ruokamatkailuyrittäjät käyttivät selviytyäkseen koronapandemiasta kesällä 2020?

Haaga-Helia amk:n restonomi-opiskelija, Karoliina Luoma, teki opinnäytetyön, jossa hän tutki Pirkanmaan alueen ruokamatkailuyrittäjien kokemuksia vuoden 2020 kesästä. Hän haastatteli tutkimusta varten kuutta yritystä, jotka sijaitsevat eri puolilla Pirkanmaata. He edustivat erilaisia ruokamatkailuyrityksiä.

Päättäväisyys, ahkeruus ja neuvokkuus auttoivat – se suomalainen sisu

Laadullisessa tutkimuksessa selvisi, että ruokamatkailuyrittäjät joutuivat toden teolla pohtimaan, miten pitää yritys kannattavana ja välttyä konkurssilta kesällä 2020. Päättäväisyydellä, neuvokkuudella ja ahkeruudella he löysivät erilaisia keinoja selviytyäkseen. Kesä 2020 oli onneksi kotimaanmatkailussa hyvä vuosi ja se mahdollisti myös yrittäjien selviämisen. Suomalaiset matkustivat paljon kotimaassa ja varsinkin lähiseuduillaan. Yrittäjät myös kokivat, että pirkanmaalaiset ruokatuotteet houkuttelivat ihmisiä vierailemaan. Monet pandemiarajoituksista päättyivät kesäkuun 2020 alussa ja loput heinäkuussa, mikä sekin osaltaan helpotti yrittäjien työtä. Tutkimusta tehdessä Luoma huomasi,  kuinka sisukkaita yrittäjät olivat, eivätkä antaneet periksi.

Tiivistä markkinointia ja avustuksia

Monet heistä hakivat taloudellista tukea kuten kustannus-, kehitys-ja palkkatukea sekä korona-avustuksia omalta asuinpaikkakunnaltaan sekä Business Finlandilta. Osa sai avustuksia, mutta osalta avustukset jäivät saamatta. Yrittäjät markkinoivat yrityksiään ahkerasti sosiaalisessa mediassa, paikallis- ja sanomalehdissä, kuten Aamulehdessä, Hämeen Sanomissa sekä Helsingin Sanomissa; sekä radiokanavilla kuten Yleisradion kanavilla tuodakseen näkyvyyttä ja houkutellakseen asiakkaita. Eräs yrittäjä järjesti lehdistöpäivän, ja -kampanjan sekä näyttelyn juhlavuoden kunniaksi. Eräs yrittäjistä osallistui hankkeeseen, jossa kehitettiin yritykselle uusi tuote ja sen avulla saatiin taloudellista tukea toimintaan.

Lisätöitä muualta ja laajempaa tuotevalikoimaa

Jotkut yrittäjät löysivät muita töitä kesän ajaksi, kun oman yrityksen työt väheni radikaalisti. Osa yrittäjistä meni töihin muihin yrityksiin ja osa pystyi laskuttamaan muita yrityksiä heille tekemästään työstä. Yhdellä yrittäjillä oli hyvä tilanne, sillä hän oli jo valmiiksi toisessa yrityksissä palkkalistoilla, joten se pelasti yrittäjän taloudelliselta ahdingolta. Osa yrittäjistä laajensi tuotevalikoimaansa, jotta tulonlähteitä olisi enemmän ja yrityksen talous turvattu. Tuotevalikoimaa monet laajensivat, sillä monet olivat pandemiarajoituksien takia joutuneet rajoittamaan asiakaspaikkoja ja majoitustiloja. Osa taas supisti tuotevalikoimaansa tehokkuutta lisätäkseen ja rahaa säästääkseen. Yksi yrittäjä luopui noutopöydästä ja sen tilalle tuli ruoka-annokset, jotka piti tilata etukäteen, ja yksi supisti ja yksinkertaisti à la carte -ruokalistaansa.

Raparperijuomaa, nettikurssia, ruuan ulosmyyntiä, mökkimajoitusta –uusia isoja ja pieniä innovaatioita

Monet yrittäjät kehittivät innovaatioita, kuten nettikurssin, raparperijuoman, aamiais- ja lounaskorin ja kokemuksellisen matkailutuotteen. Yksi yritys aloitti ruuan ulosmyynnin, kuten lauantaibrunssin sekä juhla-ja pyhäpäivien ruuan ulosmyynnin, ja yksi yrittäjä lähti viemään eteenpäin ideaansa kahdesta mökistä, joissa hän valmistaisi ruokaa sekä tarjoaisi elämyspalveluita. Monet innovaatioista jäi pysyviksi, sillä niiden suosio ylitti odotukset. Joistain innovaatioista yrittäjät saivat kaipaamansa menestystuotteen ja sen ansiosta yritykset saivat ainakin kompensoitua menetettyjä tuloja ja osa jopa sai liikevoittoa. Raparperijuomasta tuli yrityksessä hitti ja he jatkavat sen valmistusta. Nettikurssi jää myös pysyvästi yrittäjän tuotevalikoimaan, sillä se on helppo tapa saada asiakkaita ympäri Suomea.

Tukea omista läheisistä ja muista alueen yrityksistä

Yrittäjien selviämiseen auttoi myös läheisten, ystävien ja perheen tuki, sekä kokemusten jakaminen muiden yrittäjien kanssa. Osa aloitti yhteistyön muiden yrityksien kanssa ja sai sitä kautta taloudellista ja henkistä tukea.

Karoliina Luoman opinnäytteeseen voit tutustua tästä: Food tourism in Tampere region during the summer 2020

Lisätietoja:

Opinnäytteen tekijä: k.luoma92(at)gmail.com

Opinnäytteen ohjaaja: kristiina.adamsson(at)haaga-helia.fi

 

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Facebook

Strategisia kumppaneita

 

  Työ- ja elinkeinoministeriö    Opetus- ja kulttuuriministeriö   Business FinlandMaa- ja metsätalousministeriö