Hungry for Finland tutkii: Pienpanimoiden mahdollisuuksia ruokamatkailussa

Olet täällä

Kuva Helsinki Marketing, Julia Kivelä

Suomalaiset pienpanimot kiinteämmin mukaan kotimaiseen ruoka- ja juomamatkailuun!

Ruokamatkailulla tarkoitetaan matkustamista, niin lähelle tai kauas, jonkinlaisen ruokaan tai juomaan liittyvän kokemuksen vuoksi. Juomamatkailu tarkentaa matkan tarkoituksen koskemaan pelkästään juomaan yhdistettäviä kokemuksia. Kaikenlainen ruokamatkailu on kasvattanut hurjasti suosiotaan tällä vuosituhannella ja monien matkojen päämotiivi onkin ruoka- tai juomakokemukset. Ruokamatkailuun liitettävien tuotteiden ja palveluiden määrä lisääntyy jatkuvasti ja sisältö monipuolistuu. Kotimaisilla pienpanimoilla onkin kaikki edellytykset tulla osaksi tätä ajankohtaista matkailun osa-aluetta.

Laadukkailla pienpanimoilla halua ja kykyä monipuolistaa tarjontaansa - uusia asiakkuuksia kotimaanmatkailijoista

Restonomi Elisa Kortelainen teki opinnäytetyön toimeksiantona Hungry For Finland- ruokamatkailuhankkeelle ja työn tarkoituksena oli löytää kehittämisehdotuksia, kuinka pienpanimot voisivat toimia tiiviimmin osana juuri kotimaista ruoka- ja juomamatkailua. Opinnäytetyötä varten haastateltiin kahdeksan eri pienpanimon edustajaa ympäri Suomen. Suomessa on monia laadukkaita pienpanimoita, jotka kehittävät olutkulttuuria eteenpäin maailmankin suuntauksia seuraten ja uusia luoden. Pienpanimoilla on halua ja potentiaalia kehittyä merkittäväksi osaksi kotimaista ruoka- ja juomamatkailua.

Palvelutuotteet perinteisiä panimokierroksia ja maisteluita

Pienpanimoista tulee ensimmäisenä mieleen heidän tunnetusti laadukkaat juomatuotteensa. Koska ruoka- ja juomamatkailija etsii uusia mielenkiintoisia kokemuksia, tulisi pienpanimoiden vastata tähän vahvemmin. Pienpanimoiden kannattaisi tarjota matkailijoille erilaisia palvelutuotteita, laadukkaiden juomatuotteiden lisäksi. Monet pienpanimot järjestävätkin kierroksia, jossa matkailijat pääsevät tutustumaan panimon toimintaan ja osassa matkailijoiden on mahdollista osallistua maisteluun, jossa pääsee tutustumaan panimon eri tuotteisiin pienempien maisteluannosten kautta. Nämä palvelut eivät kuitenkaan ole niin yleisesti matkailijoiden tiedossa, että juuri niiden vuoksi matkustettaisiin paikan päälle. Pienpanimoiden olisi tärkeää monipuolistaa yrityksensä palveluita niin, että ne saavuttaisivat laajemmin matkailijoiden suosion. Esimerkiksi pienpanimot voisivat järjestää erityyppisiä maisteluita tai opastaa asiakkaita oluen ja ruuan yhdistämisessä. Näkyvyyttä voitaisiin lisätä menemällä matkailijan luo, ellei matkailija tule panimon tykö: miten olisi kaljavene, bissebussi tai olutjunatuote?

Lisää suomalaisia olutreittejä ja yhdistelmätuotteita

Pienpanimot pitävät yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa tärkeänä. Tätä alueellista yhteistyötä olisi hyvä kehittää juuri matkailijoita ajatellen. Esimerkiksi luomalla erilaisia yhdistelmäreittejä muiden samalla alueella olevien yritysten kanssa. Tällöin matkailijan olisi mahdollista tutustua useampaan eri yritykseen saman reissun aikana. Vaihtoehtoja erilaisille yhdistelmäreiteille on lukemattomia. Yhdistelmäreittejä voisi muodostaa vain juomaan liitettävien yritysten kanssa tai samalla reitillä voisi olla toimijoita eri aloilta. Esimerkiksi matkailija voisi yhden reitin aikana tutustua koko oluen tekemisprosessiin, aina raaka-aineiden tuottajista pienpanimon myyntipisteeseen, jossa valmis tuote kaadetaan lasiin asiakkaalle. Kenties lasin voisi jopa valmistaa itse.

Tietoisuutta pienpanimoiden tuotteistuksesta yhteismarkkinoinnilla

Palvelutuotteiden kehittäminen ja yhdistelmäreittien muodostaminen on kuitenkin turhaa, jos tieto niistä ei päädy matkailijoille. Tämän vuoksi tietoisuus on todella paljon kiinni tehokkaasta markkinoinnista - niin pienpanimon omasta markkinoinnista kuin alueen yhteismarkkinoinnista. Paikallisten matkailuorganisaatioiden tulisikin panostaa ennen kaikkea vahvaan näkyvyyteen ja tuomaan matkailijoiden ulottuville oman alueensa kiinnostavimmat kohteet yhdessä. Koska ruokamatkailukohteita tulee jatkuvasti lisää, tärkeää on erottua. Matkailijat arvostavat monipuolista tarjontaa sekä vaihtoehtoja ja varmemmin matkustavat alueelle, josta he löytävät useampia palveluita ja mielenkiintoisia kohteita. Matkailijat haluavat myös löytää tiedon eri palveluista mahdollisimman helposti, joten tähän olisi pienpanimoidenkin hyvä panostaa.

Lue Elisa Kortelaisen opinnäytetyö täältä. 

Lisätietoja:

Opinnäytetyön tekijä: elisa.kortelainen(at)myy.haaga-helia.fi

Opinnäytetyön ohjaaja: kristiina.adamsson(at)haaga-helia.fi

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Facebook

Strategisia kumppaneita

 

  Työ- ja elinkeinoministeriö    Opetus- ja kulttuuriministeriö   Business FinlandMaa- ja metsätalousministeriö