Joulukampanjan lukuja 

Facebook

Mainoskampanja näkyi 10 993 FB-käyttäjälle ja sen myötä sivustolle klikattiin 423 kertaa. Yhden klikkauksen hinta 0,47 € on ok hinta, kun katsotaan joulukuun aikaisia kampanjoita (kilpailua joulusesongin myötä). 

Facebook antaa myös mainoksille osuvuuspisteet, jotka tässä on 7/10 eli mainontaan on reagoitu positiivisesti. Osuuvuuspisteet mittaavat mainoksen sopivuutta valittuun kohderyhmään asteikolla 1-10. Mainosjulkaisu keräsi myös 41 tykkäystä. Mainontaan reagoivat erityisesti naiset, alla mainonnan kohdentuminen ja reagointi demografisten taustojen valossa. 

Kampanjointiin käytetty budjetti oli yhteensä 200 €.

*Klikkaukset on yhteenlaskettu summa mainoksen kaikista saaduista klikkauksista, esim. linkin klikkaukset, tykkäykset, jaot, kommentit. Yksi käyttäjä voi saada aikaan useamman klikkauksen = esim. tykkäämällä mainoksesta ja klikkaamalla linkkiä = 2 klikkausta.

**Mainokselle asetettu tavoite = Tavoitteena saada sivustolle kävijöitä tai sitoutuminen päivitykseen. Sivustoklikkauksissa lasketaan mainoksessa olevan sivustolle ohjaavan linkin sekä Facebook-sivulla päivityksissä ulkopuolelle ohjaavien linkkien klikkaukset. Raportissa voi olla yhden käyttäjän useampia linkin klikkauksia.

Kampanjassa mainontaa kohdennettiin heidän kiinnostuksensa mukaan, mm. joulutapahtumista kiinnostuneille henkilöille.
Maksettu mainontaa tukemaan FlowHouse teki Hunry from Finland Facebook-sivulle ajatettuna 12 päivitystä, jotka ohjasivat osallistuvien tapahtumien sivuille sekä kilpailuun.

KAMPANJASIVU

+ Kampanjasivulla vierailuita oli 987 ja sitä jaettiin 10 kertaa (tapahtumasivulle lisättyjen jakonappien kautta, muuta raporttia esim. henkilökohtaisten FB-päivityksien kautta, emme saa).

+Kampanjasivullamukanaolevientapahtumienomillesivuilleklikattiin 89kertaa. + Plussaa tapahtumien omasta Instagram-kuvavirrasta kampanjasivulla, joka nosti esiin julkaistuja ajankohtaisia käyttäjien ja tapahtuman järjestäjien kuvia, jolla sivustolle saatiin elävöittävää kuvaa käyttäjien kokemuksista (ideoita ja inspiraatiota, että tapahtumaan kannattaa mennä paikan päälle).

Haasteina kampanjan tuloksellisuudessa ja tulosten mittaamisessa

Kokonaisuutta oli hankala "hallinnoida" kun itse tapahtumanjärjestäjät eivät olleet mukana toteutuksessa - tiedotimme kampanjasivulla tapahtumista, mutta mukana kampanjassa olleet tapahtumat eivät tiedottaneet aiheesta mitään. Hungry for Finland FB-sivut oli vasta perustetut ja niillä ei ollut kohderyhmään kuuluvia tykkääjiä, niin tapahtumien kautta viestinnällä olisi saatu tavoitettua parhaiten tapahtumakävijät. Tiedottamista olisi tarvinnut todella, että olisimme saaneet kiinni myös tapahtumassa vierailleet kävijät, jotka ovat ottaneet kuvia tapahtumassa. Osallistumisia kilpailuun tuli ainoastaan 5 kappaletta.

Tapahtumille toimitettu ohjeistus kampanjan tiedottamisesta:

Hungry for Christmas esittelee vinkkejä pääkaupunkiseudun joulutapahtumiin – samalla olemme lisänneet mukaan kuvakilpailun, jossa haetaan kuvallista näkemystä joulun tunnelmasta esim. joulutapahtumasta, jouluisesta hetkestä ja kokemuksesta, jouluisesta koristeesta, jouluun liitettävästä ruoasta tai herkusta. Kampanjasivu löytyy osoitteesta: http://hungryforchristmas.pgtb.me/nhbSjs

Toivoisimme, että voisitte tiedottaa kuvakilpailusta myös omalla Facebook-sivuillanne / verkkokanavissanne joko julkaisemalla päivityksen kampanjasta Facebook-sivullenne tai jakamalla Hungry for Finland Facebook-sivulle (www.facebook.com/hungryforfinland) julkaistavia päivityksiä. Kannattaa liittyä sivun tykkääjäksi, Facebook-sivu toimii joulukampanjan lisäksi Hungry for Finland –ruokamatkailuun tiedottamiskanavana > tykkää siis www.facebook.com/hungryforfinland !

Esimerkkipäivitys: (päivitystä saa muokata omaan viestintään sopivaksi. Tärkeintä on, että mukaan tulee kampanjasivun linkki)

Hungry for Christmas etsii jouluisia hetkiä, kokemuksia ja kuvallisia kertomuksia jouluisesta ruoasta tai herkuista. Nappaa tunnelmallinen kuva tapahtumasta ja osallistu kuvakilpailuun. Voittajalle luvassa jouluisia tuotepalkintoja! http://hungryforchristmas.pgtb.me/nhbSjs

Emme pystyneet mittaamaan sitä, kuinka moni kampanjasivulla vierailleista kävi esim. tapahtumissa, joista tiedotimme. 

Ruokamatkailun julkaisu 2017

Facebook

Strategiakumppanit

 

  Työ- ja elinkeinoministeriö    Opetus- ja kulttuuriministeriö   Business FinlandMaa- ja metsätalousministeriö